Bewustzijnstip Februari 2019

tai chi.jpg

Natuurcoaching en bewustzijnstip: oefening in ont-spannen

Nodig: een aantal rekkertjes en een stoel

In deze oefening wil ik één inzicht en één vraag meegeven: een deel van het principe van yin en yang, en de bijhorende vraag: wat doe jij?

Over het principe van yin en yang kunnen we dagen vullen. Daarom beperk ik het hier bewust tot een deel van het principe. Namelijk dat als iets op zijn hoogtepunt is, het omslaat in zijn tegendeel. 

Dat valt gemakkelijker te begrijpen met een rekker: een rekker is ontspannen. Je kan die opspannen en weer loslaten. Dan is die weer ontspannen. Maar je kan de rekker ook opspannen en spanning toevoegen tot die helemaal uitgerokken is. Vanaf dan zijn er maar twee opties: spanning loslaten of spanning toevoegen. Laat je spanning los, dan herstelt de rekker zich in een ontspannen toestand. Voeg je toch nog spanning toe, dan knakt de rekker, dan is die kapot. Maar wel weer ontspannen. De spanning is weg. Maar kapot.

Met een mens gebeurt precies hetzelfde: de activiteiten en gebeurtenissen van alle dag zorgen voor een zekere spanning. Fysiek en mentaal. Vaak gaan mensen dan "eens goed sporten", want dat ontspant. Maar wat gebeurt er in werkelijkheid? In werkelijkheid voegen we spanning toe aan een al aanwezige spanning. We putten onszelf uit. Getuige daarvan een artikel dat recent in de media verscheen: we lopen onszelf kapot. Gevolg: het lichaam knakt. We lopen kwetsuren op. 

Is sporten dan ongezond? Soms wel. Afhankelijk van hoe en van de kwaliteit van de energie waarmee iemand sport. Ik ken sportievelingen genoeg die even vaak ziek zijn, rugklachten hebben, ontstekingen oplopen en emotioneel bijzonder labiel zijn. Dat zijn de gespannen rekkers waar nog meer spanning aan toegevoegd wordt.

Ont-spanning is de omgekeerde weg: als je al spanning hebt opgebouwd doorheen de dag, is het juist raadzaam eerst bewust te ont-spannen, de spanning los te laten. Zodat er nieuwe energie van een goede kwaliteit kan stromen. Ontspanning is de natuurlijk manier van zijn. Uit spanning terugkeren naar ont-spanning is de natuurlijke weg. Let wel: ook in ont-spanning zit sowieso altijd nog wat spanning. Al was het maar door de zwaartekracht en door de levitatiekracht. Ont-spanning is dus niet gaan hangen en niets doen. Want, wat gaat hangen en niets doen tot in het uiterste, verstijft en krijgt dus opnieuw een spanning.

Als je vanuit ont-spanning gaat sporten, bouw je energie op zonder je lichaam uit te putten. Qigong, tai chi of yoga zijn goede praktijken hiervoor. Of een uur louter stretch-oefeningen. Ja, een uur. Stretchen als vorm van training. 

Oefening voor jou: vergelijk stretchen eens met de rekker!

De oefening die ik hieronder meegeef, is vooral een mentale training, met aangename fysieke effecten:

  • Ga zitten op de stoel, zonder te leunen tegen de leuning

  • Voeten op schouderbreedte, plat op de grond

  • Hou je rug recht

  • Leg je linkerhand op je linkerknie en je rechterhand op je rechterknie

  • Kijk recht voor je

  • Hou je mond gesloten, tanden op elkaar

  • Tongtip druk je lichtjes tegen waar je bovenste tanden in je verhemelte zitten

Dat is de basishouding voor de oefening. Nu doe je het volgende:

  • Sluit je ogen en breng je aandacht naar je ademhaling.

  • Probeer vijf seconden te doen om in te ademen, hou even de adem in en doe dan vijf seconden om uit te ademen. Probeer elke ademhaling diep, langzaam en vloeiend te laten zijn.

  • Ga in gedachten heel je lichaam af: van kop tot teen. Neem je tijd daarvoor. 

  • Voel je ergens spanning of pijn, laat die daar gerust zijn. Doe er niets mee. Stel het gewoon vast en ga verder.

  • Merk je gedachten op, laat die daar ook gerust zijn. Doe er niets mee.

  • Blijf zo maar een tijdje zitten. Drie minuten, vijf minuten...

En merk het verschil in lichaam en geest. 

Ik doe deze oefening dagelijks op de trein. Of op de bus. En zelfs op het kantoor van mijn deeltijdse job. Je kan dit dus ook doen op jouw werk, op school, thuis, overal. Het leuke is: hoe vaker je deze oefening doet, hoe groter het effect en hoe meer je er van gaat genieten. Wees gerust, dit is maar het begin! Geniet van de ont-spanning!

Tot slot: wat doe jij? Voeg je spanning toe aan spanning? Of ga je hangen?