Welke marketing?

Op 1 april 2018 zal Elkar officieel 1 jaar bestaan. In dat ene jaar is er veel opbouwend werk verricht. Vooral rond aanbodontwikkeling, communicatie en persoonlijke groei in ondernemerschap door deelname aan opleidingen en workshops, maar ook door in de praktijk dingen uit te proberen en te ervaren wat daarvan de effecten zijn.

Ian King  Foto: breakingmuscle.com

Ian King

Foto: breakingmuscle.com

Dat is ondernemen: starten, ontwikkelen, uitproberen, bijwerken, groeien, veel vragen hebben en toch steeds blijven vertrouwen, focus behouden, geduld trainen en blijven uitkijken naar de dag om voltijds bezig te kunnen zijn met de eigen praktijk.

Waren er betalende klanten? Niet één. Is er winst gemaakt? Nee. Zijn alle marketingtools aangemaakt die standaard aangeraden worden? Nee. Waarom niet? Omdat ik niet wil doen wat iedereen doet. Welke marketing wil je dan?

Dat is dé grote vraag waar ik het eerste jaar constant mee geworsteld heb. En nog steeds. De vraag laat zich voor een deel gemakkelijker beantwoorden door te kijken naar welke marketing ik expliciet niet wil:

Een e-book om e-mailadressen te verzamelen en daarna haast wekelijks, zoniet dagelijks, ontvangers berichten te sturen? Nee, dank je, ik hou daar zelf absoluut niet van. Niks mis met een nieuwsbrief, uiteraard. Maar, aub, geen overload!

Een dagelijks prentje met een quote op Facebook plaatsen om toch maar onder de aandacht te komen? Nee, dank je, dat doet iedereen en het wordt haast vervelend. Vooral omdat de quotes doorgaans van het internet geplukt zijn en weinig authentieks vertellen.

Zoveel mogelijk opleidingen volgen om een gevulde CV vol certificaten te hebben? Nee, dank je. Persoonlijke groei en regelmatige bijscholing zijn uiteraard top, maar wanneer ga je dat allemaal toepassen en hoe kan je goed worden in al die stijlen? Wanneer train je dat allemaal zelf?

Minstens elke week een foto met de breedst mogelijke glimlach om aan te tonen dat ik echt wel graag doe wat ik doe? Nee, dank je, dat geeft me teveel het gevoel van pose en imagokwekerij op basis van beeldvorming.

Een blog met wekelijks minstens één artikel? Ik wil wel een blog, maar niet de dwang om wekelijks artikelen te schrijven. Enkel als ik iets te vertellen heb.

Kortom, ik wil geen marketing en reputatie op basis van perceptie. Wel op basis van “ontwikkelde vaardigheden”. Ik wil geen schreeuwerige marketing. Ook geen dwang om iets speciaals te doen, al dan niet met een BV, om toch maar in de kijker te lopen. Ja, ik verkies relatieve onbekendheid: zoals een dokter of een therapeut aanwezig is, maar sereen en discreet.

Iemand die mij op dat vlak enorm veel inspiratie biedt, is Ian King. King is een toptrainer die trainingsprogramma’s heft ontwikkeld voor honderden atleten uit meer dan 20 sportdisciplines, uit meer dan 10 landen. Hij heeft topatleten voorbereid op winter- en zomerspelen sinds 1988 en op wereldkampioenschappen in diverse sportdisciplines.

Ian King stuurt regelmatig nieuwsbrieven de wereld in, die ik allemaal graag doorneem. Hij heeft een visie op trainen en ondernemen, die me aanspreken en waarvan ik aanvoel dat ik ze (de visie) deel.

Er zijn, zo schrijft King, twee grote types van marketing: conventionele verkoopsmarketing en op referenties gebaseerde marketing. Tot het eerste type behoren e-books, prentjes, quotes, dagelijkse berichten, constant nieuwe events enzovoort. In het tweede type draait het om cliënten die zo sterk tevreden zijn over je trainingen, dat zij je aanraden bij familie en vrienden, die op hun beurt cliënt willen worden dankzij het sterke betoog van je cliënten.

Dat vraagt meer tijd. Vertrouwen moet je opbouwen. Daarin spelen twee aspecten een fundamentele rol: matchen de trainer en de doelgroep? En, wat is jouw toegevoegde waarde als trainer voor je cliënten (en hoe breng je die waarde op de markt)?

Hier draait het om voor mij, en dat zijn de vragen waar ik elke dag rekening mee houd in mijn zoektocht naar manieren om met Elkar naar buiten te treden: welke marketing voor Elkar? Welke vormen van marketing? Daarop wil ik het komende jaar antwoorden op vinden.